> Blog > Po czym możemy poznać, że dziecko ma zaburzenia w integracji sensorycznej?

Po czym możemy poznać, że dziecko ma zaburzenia w integracji sensorycznej?

zaburzenia sensoryki

Jeśli wszystkie zmysły dziecka funkcjonują należycie i współdziałają ze sobą, jego rozwój przebiega prawidłowo. Jeśli jednak mamy do czynienia z nieprawidłową organizacją przez mózg bodźców napływających przez receptory, wówczas nasza pociecha będzie miała problemy z integracją sensoryczną. Może ona przejawiać się między innymi w trudnościach z nauką, czytaniem, czy pisaniem, a także trudnościami z koncentracją czy z utrzymaniem uwagi.

W naszym wpisie przeczytasz, jakie są pierwsze objawy tego typu zaburzeń.

Zaburzenia integracji sensorycznej związane są z poszczególnymi zmysłami.

Dotyk

Część dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej będą wyraźne unikały dotykania lub bycia dotykanym. Mogą przeszkadzać im pewne faktury ubrań lub pożywienia, nie będą lubiły także na przykład spontanicznego przytulania się.

System przedsionkowy

Jeśli powodem zaburzeń będzie nieprawidłowe działanie układu przedsionkowego, wówczas dzieci albo będą wyraźnie unikały ruchu, albo wręcz odwrotnie. Będą nienaturalnie długo huśtać się na huśtawkach, będą ciągle w ruchu, a także nie będą odczuwały lęku przed nawet niebezpiecznym ruchem w przestrzeni, nie zdając sobie sprawy z zagrożeń.

System proprioceptywny:

Kolejną grupę zaburzeń w integracji sensorycznej stanowią zaburzenia z obszaru dysfunkcji systemu proprioceptywnego. Dzieci wówczas będą albo nadmiernie usztywnione i mało skoordynowane albo będą dążyły do wzmożonej aktywności fizycznej, w tym nastawionej na interakcję z drugą osobą.

Wzrok

Zaburzenia w integracji sensorycznej dotyczą także problemów wzrokowych. Wówczas dzieci mogą być nadmiernie podekscytowane, jeśli w ich polu widzenia pojawi się zbyt dużo elementów lub wręcz unikać kontaktu wzrokowego. Powinno zaniepokoić nas, jeśli nasza pociecha nadmiernie reaguje na jasne światło i woli przebywać w półmroku.

Słuch

Przyjrzyjmy się także bliżej zachowaniom dziecka, jeśli w reakcji na silne bodźce słuchowe zasłania uszy, jest przestraszone, narzeka na hałasy.  

Accessibility