Komunikacja
„Nie można żałować, że zna się kilka języków, ale można żałować,
że zna się ich za mało, szczególnie, jeśli stawką jest własny rozwój.”
Komunikowanie się (porozumiewanie się) – proces, dzięki któremu jednostka przekazuje i otrzymuje informacje.
Przewodnik MEN
„Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”
- Proces terapeutyczno-edukacyjny dziecka z uszkodzonym słuchem w wieku przedszkolnym powinien być planowany w oparciu o ocenę funkcjonalną zachowań komunikacyjnych.
- Podstawą do oceny postępów w rozwoju określonej formy komunikowania się powinna być obserwacja preferencji do porozumiewania się z użyciem języka dźwiękowego lub sposobu gestowo – mimicznego.
„Decyzja o wyborze sposobu komunikowania się powinna być podjęta przez rodziców, którzy muszą także poznać system językowy, którym posługuje się dziecko.”
Dzieci z wadą słuchu:
- Dzieci, u których ubytki słuchu nie pozwalają na naturalny rozwój mowy werbalnej
- Dzieci z wadą słuchu, które dzięki oprotezowaniu i procesom kompensacyjnym opanowują mowę werbalną w sposób naturalny
Stosowane metody terapeutyczne:
- Metody słuchowe: audytywno – werbalna i werbo – tonalna
- Dwujęzyczność (polski język migowy i język ojczysty)
- Komunikacja totalna
- Komunikacja alternatywna:
Wszystkie metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu powinny mieć na celu odpowiedni do wieku rozwój językowy, a tym samym dostęp do edukacji.
Nie ma jednej metody, skutecznej dla wszystkich dzieci z wadą słuchu.
Różne dzieci potrzebują różnych sposobów komunikacji.
Cokolwiek wybierzesz dla swojego dziecka bądź elastyczny i miej otwarty umysł na jego zmieniające się potrzeby. Myśl, jak je wspierać i w pełni rozwijać możliwości komunikacyjne.
Jeśli rozwój językowy twojego dziecka przebiega harmonijnie (mieści się w przedziale normy) i umożliwia mu pełne uczestniczenie w życiu rodziny i budowanie przyjaźni z kolegami, Twój wybór prawdopodobnie jest słuszny. Jednak żaden specjalista nie powinien nalegać na kontynuowanie przez Ciebie wysiłków i starań, jeśli dana metoda nie wspiera rozwoju językowego Twojego dziecka stosownie do jego wieku i możliwości, nie wspiera jego rozwoju emocjonalno-społecznego i dobrego samopoczucia w rodzinie.
Spróbuj postawić potrzeby dziecka na pierwszym miejscu.