Project-based learning, czyli uczenie poprzez projekty
O wyborze tematyki kursu zdecydowałem się tak naprawdę jeszcze przed rozpoczęciem naszego projektu, kiedy wspólnie z nauczycielami chcieliśmy wdrażać bardziej praktyczne działania w ramach prowadzonych przez nas zajęć. Project-based learning (PBL), który skupia się na autentycznych tematach i rozwija umiejętności dwudziestego pierwszego wieku miał idealnie wpisywać się w nasz pomysł. I moim zdaniem może dawać bardzo ciekawe możliwości i doświadczenia uczniom.
Idea PBL nie jest innowacyjna- uczniowie współpracują ze sobą nad problemem, który jest dla nich interesujący i odpowiada na potrzeby lokalne, aby na końcu zaprezentować szerszej publiczności produkt finalny podsumowujący ich proces pracy. Takie działania odbywały się i u nas w szkole. Nowością są jednak wypracowane poprzez badania w wielu szkołach konkretne struktury i zasady, których nauczyciele powinni rygorystycznie przestrzegać, aby zrealizować zajęcia oparte na PBL.
W trakcie kursu omawialiśmy te właśnie tzw. „złote zasady”. Każda ze szkół (w grupie pracowali ze sobą nauczyciele z Portugalii, Belgii i Niemiec) dodawała przykłady działań realizowanych w ich placówkach lub też wyszukiwała w internecie sprawdzone aktywności w szkołach, które kierują się PBL. Otrzymaliśmy również wiele zasobów (rubryk, scenariuszy lekcji, ćwiczeń), które pomogą nam w prowadzeniu lekcji.
Przez tydzień jednocześnie opracowaliśmy w grupach własny projekt, który chcemy wdrażać w naszych szkołach. Ja pracowałem z nauczycielami z Portugalii nad problem „Jakie zawody mogą rozwinąć mnie i moją społeczność lokalną?”. Zaraz po kursie rozpocząłem swój projekt z klasami VI szkoły podstawowej. O efektach wspólnie z uczniami będzie informować na Facebooku Instytutu.