Dobre praktyki – dobrzy nauczyciele – skuteczna szkoła
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie od 1.08.2010 do 31.10.214 realizuje projekt „Dobre praktyki-dobrzy nauczyciele-skuteczna szkoła”. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Instytut Głuchoniemych jest placówką uczestniczącą w realizacji tego projektu przez cały czas jego trwania.
Projekt ma za zadanie poprawić kształcenie przyszłych nauczycieli i nauczyć ich tzw. nauczycielskiego rzemiosła(doboru właściwych metod nauczania, radzenia sobie w pracy z zespołem klasowym, nawiązywania właściwych relacji z uczniami, rozwiązywania problemów wychowawczych ).Ponieważ nauczycielem można się stawać wyłącznie przed klasą, przy tablicy wyposażony w wiedzę teoretyczną student musi w czasie praktyk pod okiem opiekuna z placówki uczyć się jak uczyć i wychowywać.
Sami twórcy Projektu przyznają, że na uczelniach brakuje doświadczonych, praktykujących metodyków, którzy mogliby kompetentnie uczyć umiejętności fachowych, dlatego zaistniała potrzeba zwrócenia się do nauczycieli.
Zaplanowano następujące rodzaje praktyk:
- asystenckie, dla studentów I roku studiów ( w Instytucie odbywały się przez dwa lata, w przedszkolu i klasach młodszych),
- asystencko-pedagogiczne (II rok studiów, w klasach I-III),
- pedagogiczno-dyplomowe(III rok studiów, w klasach I-III),
- oraz hospitacyjne(dla grup studenckich, w klasach I-III).
Wszystkie rodzaje praktyk odbyły się w Instytucie Głuchoniemych.
W ramach projektu:
- stworzono platformę internetową, która umożliwia kontakt i konsultowanie problemów metodycznych między studentami i opiekunami,
- dla opiekunów Uczelnia przygotowała szkolenia ogólno-pedagogiczne i metodyczne(wzięli w nich udział nauczyciele Instytutu),
- doposażono placówki biorące udział w projekcie, m.in. w tablice multimedialne (w tym Instytut Głuchoniemych).
Odbywający praktyki studenci wyrażali bardzo pozytywne opinie nt. zajęć w Instytucie , podkreślali jak cenną wiedzę i umiejętności nabyli oraz docenili zaangażowanie i życzliwość opiekunów.