Terapia integracji sensorycznej (SI)
Terapia integracji sensorycznej (SI) często nazywana jest „naukową zabawą”, bo polega na wykonywaniu przez dziecko pod okiem terapeuty różnorodnych ćwiczeń, zabaw i aktywności angażujących całe ciało i wszystkie zmysły (równowagę, priopriocepcję- czyli czucie swojego ciała, dotyk, wzrok, słuch, smak i węch). Została stworzona przez amerykańską psycholog i terapeutkę zajęciową dr A. Jean Ayres. Założeniem teoretycznym terapii SI jest zależność rozwoju i funkcjonowania człowieka od prawidłowego rozwoju narządów zmysłu i integracji zmysłowej (sensorycznej). Właśnie dlatego jest ona wykorzystywana m.in. w pracy z dziećmi niesłyszącymi i niedosłyszącymi.
Potencjalne efekty terapii:
- umiejętność przyporządkowywania bodźców płynących ze świata zewnętrznego,
- postępy w mowie,
- lepszy rozwój psychoruchowy, poprawa równowagi, koordynacja ruchowa,
- zdolność do komunikacji swoich potrzeb,
- łatwiejsza integracja z rówieśnikami,
- większa pewność siebie.
Zajęcia integracji sensorycznej w naszym instytucie
Zajęcia integracji sensorycznej odbywają się raz w tygodniu w Sali Terapii wyposażonej w specjalistyczny sprzęt tj. podwieszane platformy, hamaki, huśtawki terapeutyczne, liny, drabinki, deskorolki, trampolinę, drobny sprzęt do terapii manualnej i dotykowej, a także pomoce do stymulacji słuchowej, wzrokowej, węchowej i smakowej.
UDZIAŁ W ZAJĘCIACH, KORZYSTANIE Z KONSULTACJI SPECJALISTYCZNYCH I POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ SĄ BEZPŁATNE.
Opracował: Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka Niesłyszącego
Zdjęcia: Mariola Siedlecka