Badania słuchu wykonywane u dzieci
Obiektywne badania słuchu:
- nie wymagają czynnego udziału dziecka,
- podczas badania dziecko powinno spać, nie może płakać.
Otoemisje akustyczne (OAE)
- jest to badanie przesiewowe, które nie stwierdza poziomu niedosłuchu, ale w razie potrzeby pozwala skierować dziecko na dalszą diagnostykę,
- badanie wykonywane w szpitalu, z reguły w drugiej dobie po urodzeniu, wynik tego badania wklejany jest do książeczki dziecka w postaci naklejki w 2 kolorach:

Otoemisje akustyczne (OAE)
kolor niebieski – WYNIK PRAWIDŁOWY

kolor żółty – WYNIK DO KONTROLI

Audiometria słuchowych potencjałów wywołanych (ABR)
- badanie wykonywane we śnie fizjologicznym lub pod narkozą, jeśli tak zdecyduje lekarz,
- wynik określa próg słyszenia.
Badanie słuchowych potencjałów stanu ustalonego (ASSR)
- badanie wykonywane jest najczęściej we śnie,
- wynik określa próg słyszenia.
Audiometria impedancyjna (tympanometria)
- badanie, które ocenia stan ucha środkowego,
- badanie nieinwazyjne,
- bardzo ważne u dzieci przy: stanach zapalnych uszu, katarach, powiększonym migdałku, alergiach,
- nie daje możliwości określenia progu słyszenia.

Audiometria impedancyjna (tympanometria)
Subiektywne badania słuchu:
- wymagają „czynnego” udziału dziecka w badaniu,
- małe dziecko odruchowo reaguje na dźwięk np.: odwróci głowę w kierunku, z którego dochodzi dźwięk, zatrzyma swoją aktywność – słucha,
- dziecko, które potrafi już współpracować, powinno:
- popatrzeć w kierunku, z którego dochodzi dźwięk,
- wrzucić klocek do pudełka jak usłyszy dźwięk,
- podnieść rękę jak usłyszy dźwięk,
- być wypoczęte, najedzone, chętne do współpracy.
Dobór sposobu reagowania na dźwięki zależy od wieku rozwojowego dziecka w czasie badania i osoby, która przeprowadza badanie.
Behawioralna obserwacyjna audiometria (BOA)
- badanie typowe dla dzieci do 1 r.ż. i dzieci niewspółpracujących,
- podczas badania ocenia się zmianę zachowań dziecka pod wpływem bodźca dźwiękowego (dzwonki, bębenek),
Przykładowe reakcje: ruch gałek ocznych, odwrócenie głowy w kierunku źródła dźwięku, zatrzymanie aktywności ruchowej, mrugnięcie powiekami, odruch Moro,
- badanie wykorzystywane do oceny korzyści z dopasowanych aparatów słuchowych.
Audiometria wzmocniona bodźcem wzrokowym (VRA)
- badanie wykonywane u dzieci do 3 r.ż. i dzieci nie współpracujących,
- badanie wykonywane w wolnym polu słuchowym, gdzie dźwięk dociera do obu uszu dziecka jednocześnie,
- możemy wykreślić zawężony próg słyszenia dla przewodnictwa powietrznego, z reguły dla 4 częstotliwości ważnych dla pasma mowy,
- badanie wykorzystywane do oceny korzyści z dopasowanych aparatów słuchowych.
Audiometria zabawowa
- badanie wykonywane u dzieci współpracujących, z reguły powyżej 3 r.ż.
- badanie wykonywane w słuchawkach, dzięki czemu możemy określić próg słyszenia dla obu uszu,
- zadaniem dziecka jest np.: wrzucenie klocka do pudełka po usłyszeniu dźwięku,
- badanie wykorzystywane do oceny korzyści z dopasowanych aparatów słuchowych,
Audiometria tonalna
- badanie wykonywane u dzieci współpracujących,
- zadaniem dziecka jest naciśnięcie przycisku, podniesienie ręki w momencie usłyszenia dźwięku,
- badanie wykonujemy w słuchawkach, oddzielnie dla każdego ucha,
- badamy słyszenie droga powietrzną i kostną,
- wynikiem jest wykreślony audiogram.

Audiometria totalna
Jak przygotować dziecko do badania ABR?
- na kilka dni przed badaniem należy upewnić się, że dziecko ma czyste przewody słuchowe (można udać się do laryngologa lub miejsca, gdzie będzie wykonywane badanie w celu sprawdzenia uszu),
- dziecko powinno być zdrowe, bez infekcji, kataru itd.
- w dniu badania dziecko powinno zostać wybudzone wcześniej niż zwykle wstaje, aby w czasie przyjścia na badanie było śpiące i zmęczone, żeby łatwiej dało się uśpić,
- ważne, żeby wcześniej nie karmić dziecka, tzn. dziecko powinno być lekko głodne, tak aby po przyjściu do pracowni badań można było dziecko nakarmić i uśpić,
- zalecane jest zabranie zabawki, kocyka, z którymi dziecko zwykle zasypia, aby ułatwić zaśnięcie dziecku.
Szczegółowe informacje można uzyskać w przychodni, w której będzie wykonywane badanie.
Opracowanie tekstu: I. Rudnicka
Zdjęcia : M. Siedlecka