Zabawy słuchowe
Zabawy słuchowe są bardzo ważnym elementem w terapii dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Niezależnie od stopnia uszkodzenia powinno się z dziećmi ćwiczyć słuch. W codziennym życiu należy zwracać uwagę dziecka na wszystkie dźwięki, które słychać. Np. jeśli jedzie auto, mówimy/ migamy do dziecka „Słyszysz?? Jedzie auto.”
Poza reagowaniem na dźwięki otoczenia, w zabawach z dzieckiem, można wykorzystywać różne rzeczy do robienia zabawek słuchowych.
Memo dźwiękowe
Co potrzeba?
Opakowania po kinder niespodziankach lub takie same pudełka
Ryż, monety, piasek, koraliki
Taśma klejąca
Jak zrobić?
Włóż do 2 opakowań po Kinder niespodziance ryż, do 2 opakowań monety, do następnych 2 piasek itd.
Jak się bawić?
Prosimy dziecko, aby znalazło 2 jajka z takimi samymi dźwiękami.
Gdzie jest budzik?
Co potrzeba?
Głośno dzwoniący budzik (zegarek) lub telefon
Jak się bawić?
Budzik (telefon) ustawiamy na dzwonienie. Następnie chowamy gdzieś np. na stole, do szafy, na łóżko. Dziecko ma słuchać dźwięku i znaleźć budzik (telefon)
Grające przedmioty
Co potrzeba?
Garnki, metalowe i drewniane widelce, łyżki, deska do krojenia drewniana i plastikowa, plastikowe pudełka itp.
Jak się bawić?
Kładziemy wszystkie przedmioty miedzy dzieckiem a rodzicem. Dziecko obraca się tyłem do rodzica. Rodzić uderza drewnianą łyżką w jeden z przedmiotów. Dziecko musi powiedzieć/wskazać, który to był przedmiot. Gdy odgadnie następuje zamiana: rodzic odwraca się tyłem, a dziecko gra na przedmiocie.
Gdzie jest dzwonek?
Co potrzeba?
Dzwonek
Jak się bawić?
Dziecko siada tyłem do rodzica. Rodzic gra dzwonkiem obok prawego ucha, lewego ucha, na wysokości głowy, pleców…. Dziecko wskazuje , z której strony słyszy dźwięki.
Uwaga
Jeśli bawimy się z niemowlakiem to patrzymy czy dziecko reaguje na dźwięk.
Młotek
Co potrzeba?
Drewniany, plastikowy lub kauczukowy młotek
Jak się bawić?
Dziecko uderza w przedmioty znajdujące się w otoczeniu (podłogę, dywan, łóżko, poduszkę, zabawki itp). Rodzic zwraca uwagę na wydobywające się dźwięki.
W zabawę tą bawią się już kilku miesięczne dzieci.
UWAGA!
Wszystkie powyższe ćwiczenia dostosowujemy do możliwości słuchowych dziecka.
Opracowanie tekstu: Katarzyna Żelazna