Skip to content
orzel
orzel

Nowoczesny ośrodek z wieloletnią tradycją

Terapia integracji sensorycznej (SI)

Terapia integracji sensorycznej (SI) często nazywana jest „naukową zabawą”, bo polega na wykonywaniu przez dziecko pod okiem terapeuty różnorodnych ćwiczeń, zabaw i aktywności angażujących całe ciało i wszystkie zmysły (równowagę, propriocepcję – czyli czucie swojego ciała, dotyk, wzrok, słuch, smak i węch). Została stworzona przez amerykańską psycholog i terapeutkę zajęciową dr A. Jean Ayres. Założeniem teoretycznym terapii SI jest zależność rozwoju i funkcjonowania człowieka od prawidłowego rozwoju narządów zmysłu i integracji zmysłowej (sensorycznej). Właśnie dlatego jest ona wykorzystywana m.in. w pracy z dziećmi niesłyszącymi i niedosłyszącymi.

Potencjalne efekty terapii:

  • umiejętność przyporządkowywania bodźców płynących ze świata zewnętrznego,
  • postępy w mowie,
  • lepszy rozwój psychoruchowy, poprawa równowagi, koordynacja ruchowa,
  • zdolność do komunikacji swoich potrzeb,
  • łatwiejsza integracja z rówieśnikami,
  • większa pewność siebie.

Zajęcia integracji sensorycznej w naszym instytucie

Zajęcia integracji sensorycznej odbywają się raz w tygodniu w Sali Terapii wyposażonej w specjalistyczny sprzęt. Wśród niezbędnych przyrządów do przeprowadzania terapii znajdują się między innymi: podwieszane platformy, hamaki, huśtawki terapeutyczne, liny, drabinki, deskorolki, trampolina, drobny sprzęt do terapii manualnej i dotykowej, a także pomoce do stymulacji słuchowej, wzrokowej, węchowej i smakowej.

Sprzęty te wykorzystywane są podczas rozmaitych aktywności i zabaw do stymulowania systemów zmysłowych dziecka. Przy ich pomocy maluch, który jest niesłyszący lub niedosłyszący, ma szansę poprawić swoje funkcjonowanie zarówno w sferze motorycznej, jak i emocjonalnej. Terapia integracji sensorycznej ma bowiem na celu naukę właściwego odbierania i interpretowania bodźców.

UDZIAŁ W ZAJĘCIACH, KORZYSTANIE Z KONSULTACJI SPECJALISTYCZNYCH I POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ SĄ BEZPŁATNE.

Jak wygląda przebieg terapii integracji sensorycznej?

Podczas terapii integracji sensorycznej aktywności i zajęcia dostosowywane są do indywidualnych potrzeb dziecka. Każde z nich może bowiem w inny sposób reagować na bodźce, dlatego przebieg zajęć i ich intensywność powinny być ściśle dopasowane nie tylko do nasilenia, ale też charakteru zaburzeń. Powinny być przy tym zróżnicowane, aby dziecko chętnie wykonywało nowe czynności i zbierało doświadczenia zmysłowe.

Spotkania ze specjalistą mają na celu w kontrolowany sposób dostarczyć maluchowi odpowiednią ilość doznań sensorycznych. Istotnym elementem terapii integracji sensorycznej jest także atmosfera, jaką terapeuta tworzy podczas zajęć. Aby dziecko poczuło się swobodnie, musi być ona dla niego przyjazna i komfortowa. Co więcej, specjalista powinien także zadbać o odpowiedni poziom motywacji i zaangażowania malucha. Tylko w takim otoczeniu będzie ono mogło robić postępy.

Ponadto, podobnie jak w przypadku zajęć logopedycznych, dziecko powinno dostawać także zalecenia i zadania do realizacji w domu. Dzięki regularnej pracy i ćwiczeniu na co dzień nabytych podczas terapii umiejętności zachowa wysoki poziom motywacji, a efekty rehabilitacji mogą być znacznie szybciej widoczne.

 

Opracował: Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka Niesłyszącego

Zdjęcia: Mariola Siedlecka

Rekomendujemy też inne formy terapii, stosowane w Instytucie Głuchoniemych. Przeprowadzamy m.in. zajęcia logopedyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Skip to content